Do práce na Bromptonovi: rozhovor s Adamem a Peťou z Industra Coffee

09.06.25 Novinky

Káva, kolo a dva srdcaři z Brna. Zakladatelé kavárny Industra Coffee Adam Obrátil a Peťa Střelecká se inspirovali výzvou Do práce na kole a na měsíc si od nás půjčili anglického elegána mezi skládačkami: BROMPTON. Jak jim to šlapalo, co všechno na kole stihli – a proč k sobě káva a kolo prostě ladí? To se dozvíte v dnešním rozhovoru!

Sdílet



Ani opožděné aprílové počasí v květnu je neodradilo – aneb slovy Peti: „Dostali jsme rýmu, ale zvládli jsme to!“

Zakladatelé legendární brněnské kavárny Industra Coffee Adam Obrátil a Petra Střelecká se letos v květnu rozhodli dojíždět do práce hezky ve stylu a odvezli si z naší půjčovny legendární skládací kolo BROMPTON. Za tu dobu si pořádně vyzkoušeli, jestli jsou naladění na stejný převod a zda jim to spolu šlape. A světe div se – teď uvažují, že si do své milované rodinky cargo kol adoptují i jednoho prostorově nenáročného Angličana. Protože káva a Brompton – to má prostě styl!

Jak se jim do práce na „Bromíkovi“ frčelo? A proč je káva a kolo „match made in heaven“? Nejen o tom jsme si povídali v Industra Coffee – jak jinak, než u dobré kávičky?

P.S.: A protože fandíme Květnové výzvě i dobré kávě, po celý měsíc jsme s kódem INDUSTRA10 rozdávali 10% slevu na celý náš sortiment! Nestihli jste to? Nevadí – tak třeba příští rok!

Industra Coffee: není to jen o kávě

Industra Coffee je mezi Brňáky pojem: každý už tam někdy byl a pokud ne, určitě o tomhle neotřelém podniku slyšel. Majitelé Adam a Peťa vařili kávu v prestižních londýnských kavárnách. Když už se jim déšť dostatečně omrzel, vrátili se do Česka a v roce 2013 založili vlastní kavárnu na Masné ulici. Zde rozdávali kolemj(e)doucím Brňákům tekuté štěstí celých 8 let – dokud nepodlehli kouzlu Industry. Budova bývalé kompresorovny v areálu Nové Zbrojovky je už 4 roky neodmyslitelnou součástí jednoho z nejvýznamnějších kulturních center svého druhu ve střední Evropě.

„Vybíráme si dost zajímavý prostory – to nás dost definuje. Ty prostory si vždycky našly nás, ne my je. Baví nás ten industriální punk.“

U šálku výborné kávy si můžete v kulturním centru Industra vychutnat třeba kvalitní koncert, film, muzikál, omrknout uměleckou výstavu, ale taky si v místních prostorách připravit vlastní event nebo si hned za rohem dát opravit kolo v cyklodílně Werkstatt. Každý si tu zkrátka přijde na své.

Industra Coffee dokonale doplňuje vibe kulturního centra: Adama s Peťou totiž káva prostě baví. Kromě kavárny a vlastní pražírny provozují e-shop s možností kávového předplatného, pořádají eventy a kurzy přípravy kávy pro veřejnost, objíždějí fesťáky – a co je nejvíc cool, rozváží kafe z pražírny na cargo kole!

Jaký máte vztah k cyklistice? Co pro vás jízda na kole znamená?

Peťa: Náš vztah s kolem začal v Londýně, když jsme tam spolu žili. Všichni naši kolegové v kavárnách jezdili na kole a byli velcí odpůrci metra a MHDčka. Zezačátku jsem si myslela, že je to nějaká póza, cool faktor – ale když jsme si ty kola taky pořídili, tak nám to totálně došlo. Je to strašná svoboda, hlavně ve městě: je to mnohem rychlejší, efektivnější, zdravější a příjemnější, parádně stíháte jakoukoliv schůzku.

Adam: Než jsem začal jezdit na kole, měl jsem dojem, že znám okolí stanic metra, tuším, co je kolem – ale jakmile člověk začne jezdit MEZI těmi částmi, objeví věci, co předtím neobjevil a jako celek to město začne dávat smysl. Ahá, tohle je takhle blízko tohodle – to jsem předtím netušil, protože jsem se pořád musel vracet do tý díry do stanice.

Pro mě je cyklistika způsob, jak se po ránu před prací vyvětrat. A taky svoboda ve městě: můžu jet kam potřebuju a kdy chci, neřeším jízdní řády. Navíc je to cool, oproti sezení v autě. A lidi se na mě usmívají, když jedu na cargu!

Peťa: Já se snažím usmívat na lidi, kolem kterých jedu, abych jim ukázala, že můžou být taky takhle šťastný! (smích) Když si na kolo člověk zvykne, tak je právě kvůli té svobodě pohybu strašně těžký vrátit se k MHDčku. Vnímáme kolo hlavně jako dopravní prostředek. Zároveň je to velmi příjemná cesta, jak poznat město a cítit se v něm víc jako doma. Jinak s dcerkou jezdíme na výlety jen tak pro radost: když jedeme na kole, víc vnímáme přírodu, než když si vlezeme do auta a v podstatě si ani nevšimneme, jak je venku. I když občas zmokneme nebo je nám vedro, aspoň vnímáme, co se děje kolem.

Na celý květen jste si z naší stáje vypůjčili legendární anglické skládačky Brompton. Proč právě tato kola?

Peťa: Protože k nám na svém krásném fialovém Bromptonovi přijela vaše kolegyně Barbara. (smích) V tu chvíli jsem měla flashback z Londýna – na Bromptonech jezdili snad všichni bankéři z předměstí, připadalo nám to strašně cool! Když si koupím kolo, tak mě pokaždé štve, že si ho nemůžu třeba na měsíc zkusit. Po jednom projetí člověk nepozná, jestli mu kolo sedne. Takže jsem oslovila Báru s tím, že si chci Bromptona vyzkoušet.

Adam: V Londýně běžně jezdí lidi na Bromptonech i z velkých nádraží: vezmou vlak, 20–30 minut jedou z okolí do centra, vystoupí, rozbalí Brompton a jedou ten malý zbytek cesty do práce na kole. My osobně hodně kombinujeme kolo s autem, takže nám dávalo smysl pořídit kolo, které se vejde do auta. Často se nám stávalo, že jsme se někam potřebovali přemístit autem, a řekli jsme si: „Teď bychom šli na kolo“ – ale neměli jsme ho s sebou. A převážet klasické kolo v autě je docela na obtíž. 

Jak se vám na Bromptonovi jezdilo do práce? Doporučili byste tuhle legendu mezi skládačkami?

Adam: Jezdilo se suprově. Možná až na dlažební kostky. (Peťa: Ale těch tu naštěstí až tak moc není). Jednou jsem s Bromptonem jel i do Prahy vlakem, protože tam máme taky pobočku a objíždíme odběratele naší kávy. Pořídit si Bromptona dává smysl, pokud potřebujete kolo skládat, aby se vešlo do miniaturní garsonky, do vlaku a tak dále. V tom případě je to ideální kolo pro vás. Ale je jasné, že když skládání nevyužijete, tak vám stačí klasické kolo.

Peťa: Dokud si člověk nezkusí, jak super je hodit to kolo do auta a prostě jet, tak mu to bude připadat hodně ufo. Ale Bromtpon je kolo, který si můžete vzít všude s sebou. Já na něho nemám ani zámek – prostě ho složím a všude si ho vezmu s sebou. A mega upoutává pozornost! Všichni na nás zírají, děti koukají, když ho skládáme a kamkoliv vejdu do obchodu, tak mi řeknou, že mám cool kolo. Člověk se prostě s Bromptonem cítí cool.

Vybaví se vám nějaká situace, kdy se vážně vyplatilo mít Bromptona?

Adam: Jsou chvíle, kdy se vám na kole prostě jet nechce – třeba zrovna včera, když přišel pořádnej liják. Můžete to kolo složit a nastoupit do šaliny. Jednou se mi povedlo svízt Bromptona na cargu, takže jsem vezl kolo v kole. Jo, a byli jsme školit v Jindřichově Hradci, takže jsme si vzali Bromptona, dceři jsme vzali Rascal a ve volné chvíli jsme si udělali během pobytu malou projížďku. I kdybychom měli nosič na kola na střechu auta, nechtělo by se nám vozit kola jen kvůli jedné hodině na vyjížďce. Ale Bromptona člověk naloží jak nic.

Popojedem! Káva a kolo: „match made in heaven“? Proč je pro sebe tahle dvojka jako stvořená?

Adam: Jednak člověk vyjezdí ten kofein, kterým se vzpruží – a taky ho to dobře nakopne před dlouhou jízdou. Prostě dojedu a dám si kafe a dortík, aby na mě nepadla únava po jízdě. V našem případě je po celodenním testování kvality kávy dobré, když pak zkofeinovaní sedneme na kolo a máme nějakou pohybovou aktivitu.

Peťa: O víkendu nám sem jezdí hodně cyklistů, díky tomu, že jsme hned u cyklostezky. A taky se nám to tu hezky propojuje s cyklodílnou Werkstatt hned za rohem: lidi si můžou nechat opravit kolo, máme tady i pumpu, stojany…zkrátka jsme bike friendly. Zatímco z Česka známe spíš dvojku kolo a pivo, v Londýně se všichni cyklisti potkávali v kavárně. A začalo nám to i dávat smysl: ve městě spíš taky jezdíme na kafe než na pivo.

„V Londýně jde víc vidět to propojení byznysu s cyklistikou: jezdí tam hodně messengerů na kole, jsou tam cyklodílny spojený s kavárnou…Kult kola jakožto dopravního prostředku je tam prostě větší.“

Co říkáte na Květnovou výzvu Do práce na kole?

Adam: My jsme jezdili na kole i v dubnu a v červnu budeme snad jezdit ještě víc. Ale pokud někdo váhá a jednou za dva týdny jede na kole, a pak si řekne, že v květnu bude jezdit co nejvíc, pak je šance, že mu ten zvyk zůstane. V rámci spolupráce jsme v květnu navíc rádi uvítali každého, kdo přišel v tričku Do práce na kole a dali jsme mu slevu na kafe.

Peťa: Je to super pro lidi, co přemýšlejí o dojíždění kole, ale ještě nezačali. Výzva jim dá ten měsíc rutiny, po kterým si možná řeknou „Wow, to kolo je pro mě asi fakt lepší!“

Je podle vás Brno připravené pro dojíždění na kole?

Peťa: To je jenom pro odvážné. Máme tu kolegyně, které by chtěly dojíždět, ale bojí se. Ono nestačí jen načmárat na silnici pruhy pro cyklisty, navíc ještě do pruhů pro auta, kde parkují. Musí být úplně oddělené. Je to prostě challenge, byly by potřeba velké změny. V Paříži teď prý uzavřeli desítky ulic a věnovali je kolům. To je třeba možnost, ale musí se to prostě vzít z gruntu.

Adam: Druhá věc je to vnímání řidičů automobilů. Sdílíme tu cestu s někým, kdo si myslí, že je primárně jeho, a nevnímá nás jako rovnocenného spoluúčastníka – místo aby si řekl „To je dobře, že je tady kolo, a je tu vlastně o jedno auto míň!“ U nás je to nastavené tak, že na silnici je normální jet autem, a tak jsme mu vyhradili všechny silnice a parkovací místa. A teď, když se zjišťuje, že je tady aut už příliš, se všichni autovyznavači cítí být v právu a chtějí mít volnou cestu. A to je fakt smutný.

Co by mohlo město vylepšit?

Adam: Šlo by o tom mluvit, udělat nějakou osvětu. Třeba kampaň ve stylu „Jsme v tom společně“. Na začátcích a koncích cyklostezek sdílených s chodci jsou často vysprejované pobídky k ohleduplnosti – stejně tak by se mělo mluvit i o cyklistech v provozu. Řešení není, abychom jezdili po chodnících.

Peťa: Výzva Do práce na kole lidi vybízí, aby hecovali zaměstnavatele, že je potřeba pořídit sprchu, stojan, a přizpůsobit pracovní prostředí zaměstnancům. Ale je to i o nátuře lidí. Od kamarádky z Anglie slýchám, že místo aby tam lidi na sebe troubili, tak na sebe volají „Prosím, jeď první!“ (Adam živě demonstruje: „Please go! Please go!“) Oni si všude dávají takovou milou přednost. Cítila jsem se v Londýně obecně mega bezpečně. Když jsem stála na semaforu, tak nás tam přijelo třeba dvacet, kdežto tady stojí cyklista často sám.

Adam: Celkově by pomohlo, kdyby byli cyklisti víc vidět. Čím víc tady těch cyklistů bude, řidiči zkrátka budou muset být opatrnější. Přestanou nás vnímat jako menšinu, ale řeknou si „Hele, všichni jsme společně na silnici“. Takže jezděte na kole!

Jmenujte 3 důvody, proč jezdit do práce na kole.

Peťa: Protože se většinou v práci celý den sedí, takže je to skvělá rozcvička. Taky je to skvělý pozdravení se s přírodou. Jenom za květen jsme najeli na cargu tak 580 km: jenom do práce, do školky a rozvízt pár kafíček. Takže se se ani nemusíte moc snažit, a za měsíc toho po Brně nalítáte fakt hodně.

A…protože proč ne? 😊

Chcete si i vy vyzkoušet skládací kolo Brompton, aby se vám před koupí lépe rozhodovalo? Využijte naši půjčovnu!

 

Photo Credits: 🌸 Magdaléna Hlatká 🌸

Líbil se vám tento příspěvek? Pošlete ho dál…



Cookies zavřít

Používáme soubory cookie ke správnému fungování vašeho oblíbeného e-shopu, k přizpůsobení obsahu stránek vašim potřebám, ke statistickým a marketingovým účelům a personalizaci reklam od Googlu i dalších společností. Kliknutím na tlačítko Přijmout vše nám udělíte souhlas s jejich sběrem a zpracováním a my vám poskytneme ten nejlepší zážitek z nakupování.

Vaše nastavení souborů cookie

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookie v souladu s vlastními preferencemi a později podrobněji nastavit nebo kdykoli vypnout v patičce webu.

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webu a všech funkcí, které nabízí.

Personalizaci provádíme na základě vámi prohlíženého zboží. Dále pak upravujeme zobrazovaný obsah podle toho, co vás zajímá.

Tyto cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a za pomoci získaných dat pak můžeme zlepšovat zážitek z nakupování našim zákazníkům.

Tyto cookies jsou využívány reklamními a sociálními sítěmi včetně Googlu pro přenos osobních údajů a personalizaci reklam, aby pro vás byly zajímavé.