Jak vybrat správně skládací kolo Brompton

Kolo Brompton je věrný a odolný parťák, který vám bude dobře sloužit ve městě i na větších výletech. A hlavně, bude stále s Vámi! Složit ho je otázka pěti vteřin a se sbaleným kolem se velice dobře manipuluje, ať už ve vlaku, městské dopravě, obchodě nebo kanceláři. Tedy kolo nemusíte nechávat někde samotné, což je u nás bohužel stále dost rizikové. To vše již asi víte, nebo alespoň tušíte, nyní se pojďme zaměřit na to, jak si vybrat „Bromíka“ přesně pro vaši potřebu!

Správná velikost

Ačkoli má Brompton jednu velikost rámu, možnosti přizpůsobení na výšku postavy jsou značné. Tím nejzásadnějším jsou řídítka, nejnižší jsou rovná „S“, vyšší jsou vlaštovky „M“, a ty mají ještě prodlouženou verzi „H“. Řidítky se řeší dvě věci; jednak velikost postavy, jednak jízdní pocit.

Tedy, pokud jste menší postavy (DO CENTIMETRŮ), nebo pokud chcete mít sportovnější posed (být více v předklonu, více jet na rukách), nejlepší variantou budou řidítka „S“.

Pokud jste naopak hodně vysocí (nad 195 cm) nebo chcete mít hodně vzpřímený posed a la „paní radová“, doporučujeme sáhnout (a to doslova) po řídítkách „H“.

Řídítka „M“ potom uspokojí všechny ostatní případy. Pohodlně padnou jak postavě vysoké 190 cm, tak menším (CENTIMETRY). Posed je rovnější než na běžných kolech, ale zároveň se kolo dobře vede.

Podobné možnosti nabízí Brompton i na svém druhém konci, tedy na sedlovce. Ta je obecně hodně dlouhá, takže není dospělácké postavy, pro kterou by se nedala pohodlně nastavit. Na výběr je standardní, vhodná do výšky CENTIMETRY, prodloužená (CENTIMETRY) a teleskopická (CENTIMETRY).

Co mít v základu?

Brompton je kolo variabilní, lze ho mít jako singlespeed nebo i šestirychlostní variantu, lze mít praktický nosič s blatníky, i jen holá kola…

Brompton lze přizpůsobit do nejmenších detailů, proto nelze říct, co je základní varianta a co nikoli. Ohledně rychlostí pro podmínky většiny měst a míst v ČR doporučujeme šestirychlostní variantu. Menším počtem rychlostí (lze mít i tři, dvě nebo jen jednu rychlost) se neušetří ani mnoho váhy, ani peněz, a naopak šest rychlostí dává jistotu, že si na kole poradíte s téměř všemi kopci a stoupáními.

Dodáme, že Brompton nemá šest po sobě jdoucích rychlostí, ale kombinuje tři rychlosti planetové převodovky a od každé z nich potom dvě rychlosti kazetové převodovky.

Když vás čekají velké kopce

Co naopak za zvážení stát může, je možnost mít všechny rychlosti posunuty na těžší, nebo naopak lehčí variantu. Zde hodně záleží na terénech, které vás čekají, a také na vaší zdatnosti. Mezi šťastné majitele Bromptonů patří cyklističtí nadšenci, co na základním vyladění projedou celé Jizerky. Přesto, pokud bydlíte v náročnějším, kopcovitém terénu, nechat si kolo přizpůsobit a mít všechny převody o 12 procent lehčí může být dobré řešení. Anebo pokud naopak jezdíte s větrem o závod, lze nastavit všechny převody těžší o 8 procent.

Co vše lze na kolo naložit

Má-li mít váš Brompton blatníky nebo ne, to si jistě dokážete rozhodnout bez našich rad. Zmíníme však, že blatníky jsou na tomto kole vymyšleny velice dobře a při jízdě za mokra nebo v dešti skutečně ochrání váš šat i náklad.

Nosič je naopak věc, která má jednou zřejmou a jednu trochu skrytou funkci. Ta zřejmá je, nepřekvapíme, že se na něm dají vozit věci. Je přitom dobré brát v potaz tvar nosiče. Cokoli na něj dáte a nebude přesahovat přes okraj, pohodlně odvezete. Pokud náklad bude přesahovat okraj nosiče vpředu směrem k sedlovce, ubere vám prostor pro šlapání a je pak třeba jet na špičkách. Asi nepřekvapí, že Brompton není myšlen jako nákladní kolo, byť autor tohoto textu na něm odvozil velké krabice od kufrů, třicetikilový akustický molitan nebo 45l pytle se substrátem. Bromík je držák ;) A na nosič existuje praktická brašna, kterou můžete zplna naložit a přitom vás nijak neomezí při jízdě.

Méně zjevné využití nosiče přichází, když je kolo složené. Jednak se na něj dá Brompton postavit a je tak mnohem stabilnější, než varianty jen s blatníkem či bez něj, a hlavně se kolo i složené dá popovážet. Nosič má o kolečko víc a jde to tak mnohem lépe. Tuto funkci oceníte všude na nákupech, nádražích či letištích. Naopak není dobré takto Brompton vozit na rozbitých površích.

Když jsme u nošení, velmi praktická věc je upínací blok, na který lze připnout celou škálu tašek a brašen. Je velmi pohodlné, zejména při denním ježdění, hodit si své věci na kolo a nemít je celou cestou připlácnuté na zádech. A stejně tak existuje celá řada expedičních brašen, tedy i na výlety si lze dobře zabalit a vše pohodlně odvézt.

To hlavní skoro na závěr: barvy

Nesmíme zapomenout na barvičky. Brompton se vyrábí ve spoustě barev i kombinací, má několik speciálních příplatkových laků či celé speciální edice. Barvy se s každou sezonou obměňují, zde je dobré sledovat aktuální informace. Rozlišuje se hlavní rám (FOTKA) a vedlejší; kolo může být jednobarevné, potažmo lze nakombinovat dle libosti.

Chcete titána silnic?

Brompton je kolo vyrobené především z oceli, takže něco vydrží. Váha je kolem 12 kilogramů, záleží samozřejmě na osazení. Pokud toužíte po kole o něco lehčím a vlastnostech ještě příjemnějších, lze si vybrat titanovou edici. Z titanu je pak přední a zadní stavba, kolo je tužší a jízda měkčí, titan přece jen „vyžehlí“ některé menší vibrace a nerovnosti.

A co dál?

Zdá se, že je toho dost, ale není toho ještě dost. Na Brompton existuje spousta dalších doplňků, od kožených či kaučukových sedel a gripů, přes stylové kliky pro skládání po různá madla pro snadnější přenášení kola. V tom se jistě dokážete zorientovat dle svých potřeb či libosti.

Co je však dobré neopomenout hned při koupi, jsou světla. Skvělou sadu ve spolupráci s Bromptonem vyrábí Cateye; sada se na kolo namontuje tak, že nepřekáží při skládání, a je příjemné mít osvětlené kolo a nemuset neustále řešit sundávání a nasazování a zapomínání světel. Navíc přední světlo osvítí pěkný kus cesty. Existuje i varianta dynamového světla, ta nám však nepřijde jak tak dobré řešení, přece jen vám přidá na kolo trochu zátěže, a to hlavně při šlapání.

Praktická vychytávka je sada nářadí, která se dá vložit do rámu a vozit. Nevíte o ní do chvíle, kdy ji budete potřebovat. Obsahuje kovové montpáky, klíč a několik bitů, sadu na lepení. Na rychlé opravy je to skvělá záležitost, píšu z vlastní zkušenosti. A že je Brompton promyšlený do detailu – pokud si od této sady uchováte krabičku, je na ní obrázkový a srozumitelný návod pro základní servisní úkony na kole.

Stále nevíte? Přijeďte si kolo vyzkoušet!

Pokud si ještě nejste v něčem jisti, není problém zastavit se na některou naši prodejnu, pobavit se s kolegy, a hlavně – kolo si půjčit, na den, dva, týden. Pak nejlépe poznáte přednosti Bromptonu a v čem si ho naopak uzpůsobit pro sebe.